fredag 31 december 2010

Snabb vecka med hörsel blod, järn, skit o vikt...

Whopphs, så var det fredag igen! Jisses så matt man kan vara av järnbrist! Känner att jag bara tar mig fram och gör det som måste göras så att allt annat får vara eller vänta - vilket ju är helt rätt!

Nu ska vi se:
Måndag var det hörselscreening och Storkenmottagning med PKU-prov.
 Hörseln var u.a. och blodprovet gick som det brukar; lite otäckt att behöva utsätta ungen för det men det är bara nån minuts lindrigt obehag. Man sätter en nål i handen och låter det droppa ner på 5-6 rundlar på ett läskpapper... (se bild i länken )
 Vikten från nyfödd 3770g, 10 timmar 3700g, 34 timmar 3500g, 6 dagar 3580g. = Godkänt :-)
Lite gulsot (Ikterus) så han har fin färg bara - till skillnad från sin lite bleka morsa...
Jag: Hb 90, blodtryck 140/90. BM ringde läkaren men jag fick inte järn intravenöst utan skulle fortsätta med Duroferon och mat... Jäh, shure att det funkar? NOT!
// G

Tisdag, Som i dimma. Trött o grinig och samtidigt fånlycklig när jag beundrar och amma Loa den goa.
 Ringde Antenatalen och fick en tid till läkaren på onsdan pga lågt Hb. YES!
Åkte o hälsade på Ania och killarna - har saknat dem och Max behövde få leka med andra än oss... Tack Ania!

Ja, så fyllde han en hel vecka :-) 
Han äter o skiter o sover o skriker o spyr/blurpar överskott som vilken normal nyfödd unge som helst.
Och jag slumrar o ammar o gråter av trötthet o klagar över ömt underliv o jävliga hemorrojder som vilken normal nyförlöst mamma som helst.
Välkommen till Paradiset ;-)

Jisses så kär man kan vara! Och det gör mig ingenting att vara bunden vid honom via bröstet dygnet runt - bara jag får sova lite emellan. Jag har ju bra service av maken som fixar mat till mig och byter blöja på Loa medan jag äter eller duschar. ♥
Inatt sov Loa från 4 till 8 och sen vidare till 10:30. Maken gick upp med Max (fyraåringen) som vanligt - stackarn.
Inatt vaknade Max av skrikandet, så jag sa till maken att han lika gärna kan lägga sig bredvid Max i hans säng (120cm) så de får sova.
Det ska bli skönt när allt stabiliserar sig med dygnsrytmen och blurpandet - men å andra sidan så betyder det samtidigt att den första unika nyföddhetsperioden är över... vemodigt 'suckar lite' . Jaja, man kan inte få allt!
// G

Onsdag, träffade läkare på Antenatalen. Hb 83, blodtryck 130/90.
Vi räknade ut att blodförlusten efter förlossningen och koagler (levrade blodklumpar) på 1-1½ dl dagarna efteråt uppgår till ca 2 liter. Inte undra på att man är matt! Han kollade livmodern med ultraljud och det ser bra ut där moderkakan suttit. Skönt!
 Fick ordinerat Ferinject, som jag ska få intravenöst i morgon. Tack tack TACK! Kan sluta med Duroferon vilket min mage kommer att tacka mig för :-)
Loa varken skrek eller sket inatt :-o Guuuv så skönt att slippa det. Hoppas det håller i sig!
// G

Torsdag, Dagsjukvården Antenatalen Östra. Järn intravenöst.
Ferinject, en engångsdos på motsv 1000 mg järn via dropp. Färgen på järndroppet var preciiis som Jägermeister! :-D så där fick jag min nyårssup ^^ SKÅL TAMEJFAN!
Det tar några veckor innan jag mår ok, men en förbättring kan kanske märkas efter bara några dagar? Hoppas!
Loa avslutade dagen med att skjuta sin egen variant av nyårsraket: Han hade bajsat i blöjan och låg på skötbädden. Innan vi hann få på ny blöja såg jag att han kissade och tog ett papper och höll över snoppen. Plötsligt hör vi ett 'phjuiiiitch' och han skjuter ut en stråle brungult bebisbajs rakt på pappas T-shirt.
Whoaaah, vilken fullträff!  Dutti unge :-D
Natten har varit "lugn" igen. Lugn o lugn... allt är relativt, men utan skrik o skit i alla fall vilket gör att man får slumra lite och vaknar utan komakänslan i alla fall :-)
// G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar