tisdag 21 december 2010

Lillebror - 21 dec 2010. 23.03

Lillebror – induktion 2010-12-21


Kom in och träffade läkaren. Jag var ca 3 cm öppen. Vi bestämde att jag fick flytta upp till förlossningen med en gång eftersom jag ska ha EDA satt innan hinnorna tas. Jag fick rum 1.

En go BM tog emot mig och jag fick det lavemang jag ville ha.
Hon ringde efter narkosläkare, men vi var inte riktigt överens om EDA skulle aktiveras med en gång eller om vi skulle avvakta tills det börjar göra ont. Nackdelen med att aktivera EDA är att det kan hämma värkarna så det är en avvägning…
Jag skickades till klin.fys. för att göra ett EKG – narkosläkaren ville ha det gjort pga jag har KOL mm. Helt ok för mig, jag har aldrig gjort EKG innan och det är en trygghet att de är noga och inte tar några risker.

17:04

En värk trycker ut fostervatten. Bra! Fick Syntocinondropp nyligen; 20 droppar / minut. Nu höjde vi till 40/min. Kollade förra förl; var uppe i 120/min. Bra marginal kvar.
Ca 3 min mellan värkarna nu J

Svor lite tidigare över att jag hade 2-3 minuter mellan värkarna i flera timmar i sträck hemma och sedan glesade det ut till 5-7 minuter för att sedan avta. Nu när man är på sjukan så vill inte värkarna bli regelbunda! Kanske jag är stilla för mycket här?

Huvudvärk – fick 2 Alvedon.

17:20

2 minuter mellan värkarna – det går skiiitbra och vi hoppas på att det fortsätter så här utan att höja droppet så mycket mer J

17:42

Inre undersökning: liten kant kvar på livmodertappen. Ca 4 cm öppen. YES!
Kopplade loss CTG för en liten stund. Nu ska jag kissa och äta och sen får vi se…

18:12

Det känns ordentligt så jag bad BM koppla in fosterövervakningen igen. Syntocinon kan göra så att Lillebrors hjärtljud går ner…
Uskan gjorde i ordning skötbord och bricka för Lillebror. Det närmar sig!
Det ser bra ut med både Lillebror och värkarna. Skönt!
Åh, vad det trycker på neråt. Härligt! Det gör bara liiite ont – inte värre än rejäl huvudvärk eller så.

18:35

Läkaren känner på mig: Liten kant kvar på modermunnen, 6-7 cm öppen. Väldigt väldigt mjukt så det ger efter för när Lillebror vill ut J . Bra accelerationer på Lillebrors hjärtljud även under värkarna. Skönt! Med Max gick ju hjärtljuden ner på slutet och han hann inte återhämta sig mellan värkarna, så då blev det akut. Hoppas på att Lillebror slipper det!

19:00

Det jobbar på bra. Urstarka värkar som känns rejält i magen – bränner i nederdelen och trycker mot ljumskarna. Sköööönt!

19:30

Ökar droppet till 60ml/min. Kom igen! Upp å stå – hämta kaffe… Flashback till 1988 när jag ser korridorerna och dörrarna: Då var jag i samma undersökningsrum som nu. Där borta

20:00

Kopplar in CTG och skalpelektroden igen. Svårt att få bra värkregistrering, men det är bara att prova sig fram…

Osv
Mera jobb
Till...23.03 Lillebror föds 49cm,3770g
WOW en sån guldklump.

//G

18 kommentarer:

  1. Hej!
    Underbart, lycka till och vad spännande, fantastiskt!
    Kikar in lite senare för att se om han kommit:-)
    duktig du är som orkar skriva här!
    Kram Paola

    SvaraRadera
  2. Heja syster yster, följer din blog och Facebook med spänning.

    SvaraRadera
  3. Men jisses så spännande! Lycka till, du kämpar på bra!

    SvaraRadera
  4. Eftersom du inte skrivit något på några timmar - innebär det att undret har anlänt..?
    Kram på dig!
    Tina
    (Tina å Harald, du vet..)

    SvaraRadera
  5. Shit.. förstår inte hur du klarar av att skriva och desstutom rättstavat ;-) Ser dig framför mig när du sitter och klottrar på datorn där i sjuksängen :-) Hoppas han kommit nu och du snusar bebis.. kramar från mig och lillknorr

    SvaraRadera
  6. Håller med ovanstående, fattar inte hur du kan uppdatera samtidigt som du föder barn!! Jisses du är som dom som fick barn förr, föder på morgonen och mjöklar korna på em! Hoppas att det snart är bebis ute eller på G. God Jul kram till er!
    Lisa/Brådis :-)

    SvaraRadera
  7. Snyggt jobbat :-D Stort grattis till er alla!
    kram

    SvaraRadera
  8. Grattis grattis till klimpen :-) hoppas ni mår finemang alla :-)

    SvaraRadera
  9. Underbart! Stort grattis till en liten pojke! Kram MAriatös

    SvaraRadera
  10. Tack för att du delar med dig på ett så fantastiskt vis av denna den största av händelser. Tårarna bränner och morronkaffet känns inte alls lika aktuellt längre.
    GRATTIS till lillebror och TACK för underbar läsning!
    KRAM madde, mamma3e

    SvaraRadera
  11. Ett stort grattis!
    vilken lycka!


    www.paola.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  12. Puss på er alla! Uppdaterar efter hand - som ni har sett ;-)
    Foton på Underverket kommer!

    SvaraRadera
  13. Superduper grattis. Så härligt!

    SvaraRadera
  14. *Woho*!!!!!!!!!!!

    Grattis!!!! Hoppas allting gick bra och smidigt! Och folk gnällde på mig som laddade upp en bild på Fejjan ett par timmar efter han föddes ;)

    SvaraRadera
  15. Grattis!!!! Vi väntar på en bild på guldklumpen :-)
    HappyMe

    SvaraRadera