fredag 17 december 2010

Fika på förlossningen

Förvärkarna kändes på eftermiddan mer o mer, och blev tätare och mer regelbundna.
Vid 17-tiden började det trycka på mer och två timmar senare sa jag att jag inte ville duscha med Max eftersom det drog i kroppen. Jag ringde till Normalförlossningen SU (031-3431250) och koordinatorn tyckte jag skulle in och åtminstone bli kollad. Det var mycket på Östra, så hon bokade en plats på Mölndal till mig.
Vi ringde mormor och kom kom strax före 21 för att passa Max som då låg o sov.

Väl inne på förlossningen möttes vi av en jättetrevlig tjej, en uska kanske? Som skrev in mig o sa att Barnmorskan kommer snart.
Strax efter kom en piggelin Barnmorska som glatt sa:
- En 64:a :-) Vad kul, det är inte ofta man ser här. Jag är också en 64:a! Nu är det tyvärr snart skiftbyte, men jag sätter CTG på dig så kommer nästa barnmorska snart. Ha det bra o lycka till :-) 

Nästa Barnmorska, en tjej med snyggt efternamn (samma som vi alltså) kom och hälsade och tittade på CTG-kurvan som visade starka fina värkar och pigg aktiv Lillebror.
Hon kände efter utanpå magen och hjälpte Maken att känna Lillebrors rygg, rumpa, knä och fot :-)
Undersökningen visade att jag är knappt 2cm öppen, livmodermunnen ca 1cm lång, mjuk o framåtriktad.
Blodtrycket låg högt, 140/95, men jag sa att det var en kraftig värk just då så vi skulle kolla efter en stund igen.
Hon kom in med fika till oss och vi väntade en stund. Så togs blodtrycket om och hade gått ner till 130/90 så det var helt ok. Pulsen var dryga 80. Eftersom jag är omföderska med "ketchupförlossningar" så sa hon att vi kan gå ner till BB-avdelningen och titta på TV en stund medan vi funderar på om jag vill stanna, om vi vill stanna eller om vi vill åka hem.

Jag o maken funderade fram o tebax och det var inte lätt att komma fram till ett beslut faktiskt! Men värkarna drog inte på mer och jag hade inte så svinont så vi sa att barnmorskan får undersöka igen och vi beslutar utifrån det.
Barnmorskan undersökte igen och det hade inte gått framåt något. Urinprovet var rent också, så vi sa att vi åker hem till fyraåringen eftersom det kan ta allt från några timmar till några veckor...
Hon sa att vi är så välkomna tillbaka när som helst, men att vi för ordningens skulle måste ringa 031-3431250 innan vi åker.

Vi fick ett jättebra bemötande och det var inte snack om att vi kommit i onödan!
(Just det har ju många fått höra på förlossningen och blivit skickade till dörren igen.)
Tänk vilket omak för en fika va? ;-) 

Tack Mölndals Förlossning, och tack Mormor för att du var barnvakt åt Max :-)

// G 

2 kommentarer:

  1. Ha ha en månad får vi väl hoppas att det inte tar :)

    Snart bebis tjohooo!

    SvaraRadera
  2. Emmy, just nu känns det som att jag högst orkar ha de här värkarna en vecka till. Eller inte ens det egentligen... Men kroppen och läkaren bestämmer så ^^

    SvaraRadera