måndag 13 december 2010

Pappas färdknäpp!

Nu kan vi definitivt avliva snacket om att "pappas färdknäpp" inte funkar!

Det blir ju lite si å så med sexandet när man är i valross-stadiet. Så igår tog vi ett lugnt nummer med tanken att det kanske kanske kan få fart på förlossningsarbetet - och sen vet man ju inte när man får tillfälle nästa gång...
   Sperma innehåller Prostaglandiner som har "Värkstimulerande och muskelsammandragande effekt vid förlossning", men det sägs att det är för låga koncentrationer för att ha någon effekt. Andra säger att det visst har effekt om livmodern och livmoderhalsen är tillräckligt mogen.

Inatt vaknade jag strax före kl 01 av täta värkar from hell, och först vid 3-tiden glesade det ut till runt 5 minuter emellan.
   Såhär skrev jag då: Trots 2 Alvedon bränner o river det och sliter i kroppen, går ner i benen via ljumskarna, sliter i ryggen, ett hårt band ligger och bränner över magen. Och jag bara flinar och stönar om vartannat!
   Först var det 2-3 minuter emellan, sen 3-5 minuter. Jag fyllde på med en Dexofen (en opioid som är ofarlig för foster). Nu är det liiite lugnare men ändå inte så jag kan lägga mig och ligga stilla!
   Jävlar anamma om det inte öppnat sig lite till nu! Ska bli spännande att se vad barnmorskan säger när jag träffar henne på tisdag!
-----
Först vid 4:30 lyckades jag somna och vaknade 05:45 av makens väckarklocka. Men jag somnade om en halvtimme senare och sov ända till 7:45.
Så totalt har jag ialla fall fått 3 x 1½ timmes sömn inatt. Inte alldeles illa i alla fall!

Att jag inte åkte in till förlossningen är för att jag inte kände den där "åsnesparken" i ryggen som är typisk för mina förlossningsvärkar.
Jag ringde MVC som ligger närmast geografiskt, där jag skrevs in i början av graviditeten och det var de som remitterade mig till Spec-MVC på Östra (SU). Tänkte att någon rutinerad BM kunde känna efter hur mycket livmodermunnen öppnat sig. I telefon fick jag veta att de inte kan ta ansvaret att göra en bedömning så jag får åka till Östra sjukhuset!
 - Eeeeeh, jag ber inte om en bedömning - jag vill bara att någon som har mer kompetens än min man känna efter och säga hur öppet det är!
Men det var totalt nobben. Misstänker de är rädda att ställas till svars om något går fel... Fegisar!!!
Jaja, kanske det blir lugna småvärkar idag - kanske jag får åsnesparken i ryggen. Vi får se!

// G

6 kommentarer:

  1. Åh, vad spännande det är!
    Vem vet, kanske är det en liten stjärngosse på gång? Lycka till hur som haver!

    SvaraRadera
  2. Jag ville också veta den här gången, men fick nobben. Det kommer när det kommer fick jag till svar och att man inte ska göra undersökningar i onödan bara för att man är nyfiken

    SvaraRadera
  3. Åhh följer dig med spänning!
    Längtar och avundas dig...och naturligtvis : LYCKA TILL när lillebror väl bestämmer sig för att det får vara nog!
    kram
    madde ( mamma3e, f-liv)

    SvaraRadera
  4. - @ Lemoni, tack!
    - annbom, jag har turen att ha en underbar Aurorabarnmorska som känner efter för att lugna mig, men hon är på Östra :-)
    - mamma3e, kul att du tittar in. Förstår att du längtar!

    SvaraRadera
  5. Vad händer då? Mer värkar? Jaha, så måste jag nog släppa till och ha lite sex. Det var ju senast i september så! Haha. Jag vill också få värkar från hell - ja om de leder nånstans! ;-)
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  6. Jenny, du kan få lite av mina värkar.
    Men sexet behåller jag nog själv ;-) Ja,inte för att det är så hejdundrande längre, men lite mysigt är det tycker jag. Man får släppa lite på ambitionsnivån helt enkelt/svårt... ?
    Kram tjejjen! Snart har vi våra små älskade ät-o-skitmaskiner i famnen :-D

    SvaraRadera