fredag 10 december 2010

BM killade Lillebror på huvet! (BM + tillväxtUL 9 dec)

Idag var det dags igen :-)

Tillväxtultraljudet konstaterade läkaren att Lillebror väger ca 3309 gram vilket är +8%. Flödet i navelsträngen var fint, lagom mängd fostervatten och "ett livligt barn".  Lillebror visade villigt pungen också :-D
- Nu vill jag inte se dig här igen, sa läkaren. Jag kramade om läkaren och sa att jag inte tänker gå över tiden så det är ingen fara!

Hos barnmorskan
Vikt 75,6 kg mot 78kg för 2 veckor sen :-o
Hb låg på 119 :-) Bättre än de 109-113 det legat på tidigare.
Urin: varken protein, socker eller bakterier. Men jag hade ketoner - vilket kan vara en indikation på att jag druckit för lite.
Blodsocker på 4,5. 
Blodtrycket var för högt. Hon mätte två gånger och kom fram till 140/95 :-o så i morgon får jag vara en halvdag på sjukan för att ta blodtrycket under flertal tillfällen och så får läkare ta en koll på det. Ja, det var ju inte kul men det är bra att de är noga för min och inte minst för Lillebrors skull.

Vi gick igenom graviditeten och skrev ihop det i journalen, och sen pratade vi förlossning.
 Ja, förlossning är ju ett kapitel för sig... Jag vill helst inte tänka på det för mycket för då kommer oron för att det ska gå som det gått de föregående två gångerna: Ketchupeffekten = händer inget, starka förvärkar, cervix öppnar sig lååååångsamt över flera veckor. Och när jag är 3-4 cm öppen så händer ALLT och ungen är ute på en timme. Iiiiiiiiiiiiiiiiikh!

Förra förlossningen hade jag etablerade värkar 18:45, öppen 4cm. Krystvärkar 19:33. Max föddes 19:39.
Förrförra förlossningen skrevs jag in kl 13:15 fast BM muttrade om att hon borde skicka hem mig igen. Jag var då öppen 2-3 cm. Kl 15 gick vattnet och benen vek sig. Kl 16 började jag krysta och kl 16:10 var dottern ute. 
Häpp!
...
Så idag skrev vi min förlossningsplan i journalen, att jag vill ha
Tidig ryggbedövning, EDA.
Sen avnavling.
Vill ha god kontakt och all information.

I morgon när mitt blodtryck kollas och jag får träffa en läkare så kan han förhoppningsvis att ta ställning till ev igångsättning. Håll tummarna för mig!


Precis när jag skulle gå så kom vi på att hon skulle undersöka mig! Jag ville det eftersom slemproppen lossnade för 5 dagar sen och förvärkarna är starka.
Hon kände efter och livmodermunnen (cervix) är mjuk vilket tyder på att det mognat för förlossning. Livmoderhalsen är något förkortad men inte mycket. Det är ca 1 cm öppet. Inre livmodermunnen är öppen.
Och hon killade Lillebror på huvudet! :-)

Barnmorskan trodde det kunde vara några dagar till förlossningen, men jag tror inte det går fortare än det gjorde med förra och förrföra; det tog veckor!
Veckor av värkar och trasiga nätter, trötthet och väntan... Och oro för att det ska gå för fort på slutet så att jag inte hinner få smärtlindring..

Men nu ska jag inte tänka mer på det för jag ska sova - behöver min sömn så väl eftersom jag ska tillbringa halva dagen på Antenatalen i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar