tisdag 20 juli 2010

En heldag på sjukan!

Gyn på Sahlgrenska:
- Hade cellförändringar på cytologprovet den 7 juli, så idag var jag på Sahlgrenska och gyn som kollade livmodertappen i mikroskop (kolposkopi). Det var inte mysigt 'ryyys'
Japp, stora cellförändringar (måttlig till svår)... så prov togs till patologen (håll tummarna) och en ny koll i graviditetsvecka 28-31 ungefär. :-( 
Om jag inte hade varit gravid så hade de gjort en sk konisering (att skära bort cellförändringarna med laser eller diatermislynga (en upphettad metalltråd).) på mig, men nu får det vänta till ca 4 månader efter förlossningen. 
Guuuv så skönt att de upptäckt cellförändringarna NU istället för om några år :-) 
Obehandlade cellförändringar kan leda till cancer nämligen!
Sedan besök hos BM:
- Jag hade högt blodsocker (7,4-8,1)
så jag gör en glukosbelastning (yak) i morgon. :-(
- Läkaren ville ha extra koll på lillsnorre och jag fick en tid för ul i v 26. :-)
(mitt första barn dog under graviditeten så jag kollas alltid extra med tillväxt-ul - mest för att jag ska känna mig lugn).
- HB vill inte gå upp trots Niferex :-(
Men det är långt kvar till förlossning så jag har tid på mig att försöka :-)
- Blodtrycket ligger suveränt trots att jag slutar med medicinen :-o :-D

Och efter BM var det dags för Rutinultraljud
Japp, han hade allt på plats - inklusive snopp o pung :-D (fast vi visste redan könet från moderkaksprovet)
Det beräknade förlossningsdatumet blev flyttat från 23 dec till 27 dec :-o
Nyårsskålen ligger risigt till alltså...
Han låg mest med ena armen på huvudet (som man brukar ligga när man sover på sidan).
Åååh så söt han var när han gäspade stort - två gånger!
'jollrar fånigt' Hallenuttenemejjandå-så-söööt-han-ääääär!
 Vi fick fina bilder med oss hem! Naturligtvis glömde vi bilderna på bordet hemma och nu är vi i stugan. Nåja, vi har filmsekvenser i mobilkameran: en där han har armen uppe och handen vid huvudet, en med snygg ryggradslinje och en sööööt (nu är vi där med hallenuttandet igen :-D) bild på små fossingarna!

!! Pust! vilken dag!

Summering av dagen:
Lillsnorre mår utmärkt men morsan behöver fixas till lite ;-)
Jo, jag är ganska nöjd med dagen även om det var obehagligt att kolla cellerna på livmodertappen och att de inte kunde avskrivas som lätta/lindriga förändringar. 
// G



Fördjupning - Ultraljud: 
Checklista för rutinmässig ultraljudsundersökning under
graviditet (SFOG 1997)
•Uterusöversikt •Antal foster•Levande foster•Placentas läge•Fostervattenmängd•Antal kärl i navelsträngen•
Fetometri: CrownRump Length (CRL), Biparietaldiameter (BPD),Femurlängd(FL),Abdominell diameter(AD)•Skallform•Hjärnventriklar•Ansikte•
Hjärtat: Placering, Storlek, •4-kammarbild, (stora kärlen)•
Diafragma•Ventrikel•Bukvägg•Njurar•Urinblåsa•Ryggrad•Armar och ben
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar