måndag 26 juli 2010

Fertil eller inte? Gynekologens dom

Det här skrev jag i höstas, 2009... 

Jag var i augusti hos gyn på IVF-kliniken i Göteborg.
Jag sökte pga kort lutealfas (tiden mellan ägglossning och mens som ska vara runt 14 dagar - jag hade 9-11 dagar).

Han ansåg att kort lutealfas är ett tecken på klimakterium, så för min del är det helt normalt vid 45 års ålder.
Men att jag "alltid" haft kort lutealfas har inte med saken att göra?

Pergotime skriver han inte ut för att det snarare försvårar barnaalstring genom att förändra slemmet vid ägglossning.
Progesteron skrivs enligt honom bara ut av läkare som inte uppdaterat sig sedan 60-talet då man avlägsnade gulkroppshormonet, och det visade sig att det ledde till missfall.
De rönen är idag heeeeelt reviderade och idag ger man inte Progesteron till par som ska tillverka barnen själva.

Allt detta enligt den gynekologen som jag träffade... *sucka*
Han undersökte mig inte ens en gång!!! Han bara sneglade på mina tempkurvor och hade diagnosen klar:
Hon är gammal...

Till slut, efter mycket tjat från min sida om att man måste väl kunna göra något?, så berättade han att man kan se äggreserven (och hur långt man kommit i klimakteriet) genom ett blodprov: AMH.

Sedan ringde han och berättade att jag hade 4,9 och att jag o maken bör ha sex ca 3ggr/vecka under hela menscykeln utom när jag har mens.

Ja, ja, jag vet; jag borde ta tag i det här o leta fram en ny gyn nånstans. Men nu gick luften ur mig...
Fan fan fan...

// G


Nåja, vi vet ju hur det gick, eller hur :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar