torsdag 22 juli 2010

Glukosbelastning - YAK!

När jag var hos läkaren den 7 juli hade jag 9,1 i blodsocker :-o
Fast... jag drack en kopp automatchoklad innan så...

På Spec-MVC i förrgår (20 juli) hade jag 7,4 - två och en halv timme efter frukosten!
Jag tog en kopp Wienermelange och gick till BM. Som ville ta ett blodsockerprov: 8,4...
Så det blev bestämt att jag ska göra en glukosbelastning. :-S

Ingen mat mellan kl 20:00 kvällen före och tills glukosbelastningen är gjord.
Och hur kul är det när man är på tjocken och har en liten hungrig parasit i sin mage?
Jaja, det är ingen idé att hoppa över glukosbelastningen heller; om man har graviditetsdiabetes så är det inte bra för mamman och barnet.

Kl 8:00 infann jag mig på Antenatalen, Östra sjukhuset (SU).
Blodprovet visade 4,9. Bra :-)
Jag fick 3 dl sockersörja som skulle drickas på 10 minuter. Då häller jag hellre i mig alltihopa på en gång istället för att känna efter!
Sagt och gjort. Blunda, tänk inte efter, häll upp, häll i. Häll upp, häll i. Häll upp, häll i.
JAG KLARADE DET!
'blurrrph' Hmmh... inte spy nu.. nänä, håll det nere... Det gick fort över och så började den två timmar långa väntan på att få göra nästa blodprov.

Sköna fåtöljer underlättar upptäckte jag och slumrade lite mellan tidningsbläddrandet..
Så till sist var det dags för blodprov igen.
8,4 :-)  JIPPIII! Ingen graviditetsdiabetes :-)

Efteråt upptäckte jag att man varken skulle äta eller dricka efter kl 20 föregående kväll :-o
Ojdå... jag som drack som vanligt kvällen före, tog några klunkar på natten och några klunkar till på morgonen.
Hmmm.... jag tror jag får vara uppmärksam på blodsockret i fortsättningen också... för bebisens skull!

// G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar