måndag 30 augusti 2010

Åsså googlar vi på Havandeskapsförgiftning/Preeklampsi

Jag fick jävelusisk halsbränna inatt och tänkte: '"redan? Det är ju 4 månader kvar, med tösen fick jag halsbrännan 1 månad före bf". Skönt att jag redan har Omeprazol hemma, så nu börjar jag med dem. 
Tänkte jag skulle in i bloggen och gnälla över det, men hann inte utan åkte direkt till Spec-MVC istället. 

Där upptäckte 
vi att kroppen börjar trixa med mig:
- Blodtrycket har gått upp till 130/80 och jag hade äggvita i urinen. Tecken på hotande havandeskapsförgiftning :-( 

- Dessutom ligger Hb-t (blodvärde/järn) för lågt för att vara ok: 104. Niferex sabbade magen, och Blutsaft räcker inte till när man har järnbrist. Inte undra på att man är trött! Så nu får jag testa Duroferon och hålla tummarna :-)
- Vikten hade ökat ca 2½ kg till 70,8,men å andra sidan har jag tjockare kläder nu än sist. 
- Blodsockret var nog ok, för hon sa inget om det och jag glömde fråga :-o 


Livet är konstigt alltså:
- Halsbrännan blev en pink i havet i ljuset av ev hotande Preeklampsi/Havandeskapsförgiftning.
- Cellförändringarna blev mindre akut problem när jag snarare kan drabbas av Preeklampsi än av cancer i dagsläget.
- Preeklampsi ligger ändå ganska långt bort på riskskalan just för tillfället och jag ska bara vara mycket uppmärksam på huvudvärk, magsmärtor, hastig viktuppgång, svullnad eller flimmer för ögonen. 


Ja... huvudvärk har jag ju för jämnan, så det kan man inte gå efter. Magen gör ont till och från i vanliga fall, och är värre nu när jag är gravid, så det kan man inte heller gå efter. Så onormal svullnad, viktökning och flimmer för ögonen samt prover och koll är det som gäller. Varannan vecka ska jag till Spec-MVC. Jäkla rännande! 

egentligen mår jag bra och lillebror mår bra. Så VAFAN GNÄLLER JAG FÖR??? 
Hahah, jisses... snacka om gravidhormoner :-D 


Fördjupning Preeklampsi/Havandeskapsförgiftning  



4 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Hoppas verkligen du slipper preeklampsi!
    Och att du njuter av lillen i magen lite emellanåt åtminstone!
    kram Caroline

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas också att det inte är havandeskapsförgiftning. Bara lite tjafs.
    Men, omeprazol är väl inte att rekommendera när man är gravid? Fast du har säkert koll med läkare.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Caroline, jag njuter för fullt! Lillebror är en livlig liten krabat som med jämna mellanrum påminner mig om sin existens ♥ :-)
    ---------------
    Sandra, det är nog bara lite tjafs ;-)
    Omeprazol är helt ok vid graviditet: Kategori A, vilket är den säkraste klassen vid graviditet :-)

    SvaraRadera
  4. Hoppas att det bara är lite falskt alarm och ingen hotande preklamsi. Jag har fått äta bla omeprazol nästan hela sista graviditeten. Med de andra ungefär halva.

    SvaraRadera