fredag 7 januari 2011

BVC-sköterska på hembesök - hembesiktning?

Åh, det glömde jag skriva om; BVC-sköterskan var på hembesök är i måndags.
Vilken service va? Med de andra barnen fick vi släpa oss till BVC med den nyfödde.
Jag vet att det gjordes hembesök förr i tiden, men har avvecklats mer o mer på sistone. Så det var en överraskning att det görs här. Förr ja... jag har hört andra berätta om att de skurade o fejade i huset, såg till att alla de andra ungarna var rena och välklädda för att det skulle göras en hembesiktning! Ujj så jobbigt det lät. Jag var full i fniss när jag tittade på hur det såg ut hemma inför BVC-s hembesök: Alla klädda i mjuka bekväma kläder och hushållet lite som det kan vara när man har en nyfödd. Men vi håller hemmet rent i grunden så jag behövde inte skämmas :-)

När hon kom så riktade hon sig först till Max och gratulerade honom till att ha blivit storebror. Max svarade stolt att "Jag är fyra-och-ett-halvt år på riktigt nu". Jag förklarade för sköterskan att Max har väntat på sin 4½årsdag för då är man lika nära 5 år som man är 4 år.

Under tiden som sköterskan var här hann Loa käka 3 gånger och däremellan flirtade han med sköterskan. :-)
Hon hade med sig en transportabel våg som vi vägde Loa på: 3750g, vilket är nära födelsevikten på 3770!
I övrigt var allt helt ok och Loa verkar må strålande :-) Vi kom överens om att vi inte behöver kolla honom varje vecka, så vi tar det varannan vecka istället. Den 19/1 ska vi till BVC.

// G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar