onsdag 19 januari 2011

Är Loa också matallergiker?


HELVETE!
 Loa skriker o spyr mer o mer, har ont i magen när han ska skita, har prickar som sprider sig. 
Vad är det för allergihelvetesfanskap tro? 
Jag har redan tagit bort mjölk, så nu ryker ägg o soja? Är det spannmål nästa?
 Fan fan fan... 


Fyraårige Max (som har samma pappa) är allergisk mot mjölk, ägg, soja (o baljväxter), vete, havre, korn & råg. 
De vuxna barnen hade mjölkallergi, och jag är tämligen säker på att flickan hade något mer! 


Jag undrar... 
 - Kan man ta RAST o pricktest på så små barn? 
Jag pratar med BVC och Vårdcentralsläkaren idag eftersom vi ändå ska träffa dem. På fredag ska Max till sin läkaren på Barnmedicin så då pratar jag med henne. Sen är det väl allergimottagningen nästa? 


- Är det ägg eller baljväxter i Gilles mjölkfria kakor? 
 (Havrekaka, Vaniljdröm, Dubbla chokladflarn är de vi har hemma) 


// G aka trötta morsan/ledsna morsan

9 kommentarer:

  1. Kakor är inget baslivsmedel. Sluta köp dem då!
    Luktar projicering alltihop det här...

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym. Det måste vara jobbigt med stört luktsinne. Krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Jag sitter i samma smet och vågar snart inte äta något. Men spannmål går väl inte genom mjölken? Pi sover fortfarande dåligt även om det är bättre och hon har ont i magen av och till fast vi plockat bort allt hon inte tål i hennes mat. Jag är mjölk, soja och baljväxtfri.

    SvaraRadera
  4. Börja med baljväxter, de är lättast :-) Tror jag, de har ju alltid funkat för oss. Kram på dig <3

    SvaraRadera
  5. Annbom,
    jag bollar frågan vidare. Men jag tror att "allt" går igenom bröstmjölken...
    Nån som vet?

    SvaraRadera
  6. Myran,
    Det verkar som att det var jordnötssmöret han reagerade på och inte "kakorna med ägg". Så vi testar ägg först. Förresten är det nr 1 på Max' lista för provokation också...

    SvaraRadera
  7. Annbom, jag frågade runt lite och det är som jag misstänkte: all mat man kan vara allergisk mot går igenom bröstmjölken.
    Men det gäller allergier det - inte glutenintolerans eller annan överkänslighet som inte är allergi.

    SvaraRadera
  8. Svarar här med. Vete, havre, korn, råg, ja spannmål, sädesslag går igenom bröstmjölken och bebisen kan alltså bli allergisk mot det genom att bara amma.
    DÄREMOT så kan bebisen inte bli glutenintolerant (celiaki) genom att bara amma utan måste intaga gluten på annat sätt.

    Är själv glutenintolerant och har veteALLERGISKA barn

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  9. Hej Kajsa! Tack - jag var lite osäker själv eftersom vi inte upptäckte mer än mjölk & soja medan jag ammade Max. Spannmålen upptäcktes när han var ca 2 år.

    SvaraRadera