onsdag 30 januari 2013

Loa sjuk. Igen.

Klockan 8:50 ringde telefonen. Det var från dagis. Loa har 39,5 graders feber och sitter bara och stirrar tomt framför sig :-(
Here we go again... stackars liten! 

När jag kom till skolan/dagiset så var andra föräldrar där och lämnade sina kids.
 - Jahupp, det är skitfbyte, sa jag. Ni lämnar när jag hämtar: Loa är sjuk. Feber. Igen. 

Inne på avdelningen låg han i frökens mjuka famn och tittade i böcker. Han sken upp lite när han såg och hörde mig, men satt kvar - väldigt olikt honom som brukar skutta fram och utbrista ett lyckligt "Mamma!" när jag kommer. 

Hela vägen hem satt han apatisk i vagnen. Inte en kommentar om bilar och färger, frågade inte efter månen eller solen. Inget jublande "Hemmaaaaah" när vi kom fram till huset. Enda reaktionen från honom var när vi kommit upp för vagnrampen upp på altanen och jag skojgungade vagnen med ett "Boi-oi-oinggh!" som jag brukar göra. Då log han hastigt :) 

Väl hemma bäddade jag i soffan och han la sig och slötittade en stund på TV. Jag tempade honom: 39,6 grader :-(  Han var helt slö och ville inte ens ha saft!
Saften är annars ett "bråkämne" här hemma, eftersom ungarna bara får det när vi har fika med kaka eller annat liknande. Och Loa vill ha det till alla måltider. Ja, han har ju råkat få det ibland när det inte funnits färdigblandad Althéra och man inte orkar göra nytt. Då kan ju saft vara en enkel lösning kanske... 


Loa den Goa är febrig. 


Efter bara några minuter slocknade han och sov gott, sedan när han vaknade igen så smakade saften bra. Han drack en hel mugg!
Skönt - då har vi vätskebalansen under kontroll :-)

//G

6 kommentarer:

  1. Men snälla lilla Loa, nu igen? Blir frisk snart! Lova! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går över snart. Hoppas vi ;-)
      Kram till familjen Tesked!

      Radera
  2. Ja, det är ett evigt vabbande. Jag längtar så smått efter våren och den "friskare" delen av året. Krya på sig till Loa och en stor kram till mamma Gitte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur mycket jag än älskar vintern så är det onekligen jobbigt med infektionerna Sandra.
      Kramas tebax :)

      Radera
  3. Här vabbas med, för andra gången på två veckor. Förra gången var vi t o m på sjukan två dar för uttorkning. Febern är hög, mellan 39 och 40 nånstans. Trenden här bland dagisbarnen är insjuknande två gånger med en veckas mellanrum och hög feber. Fast imorgon är det dagis, feberfri största delen av dagen idag!

    Hoppas Loa snart kryar på sig, ont hjärtat gör det när di små är slaka...

    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch för uttorkning! Vi har sluppit det hittills - som väl är!
      Loa har kört flera såna perioder, så jag har tappat räkningen på hur många ggr han varit hemma med feber nu...

      Håller tummarna för en dagisdag för er i morgon :-)

      Radera