tisdag 7 september 2010

Järn - måste hitta nåt som funkar!

Provade Niferex 100mg 50st/136kr.
 Det blev bara skit av det - bokstavligt talat!
Kurr i magen, illamående och ränneskita. Efter 2 veckor gav jag upp...

Köpte Duroferon 100mg. 100st/78kr eller 200st/126kr.
Tog en tablett i fredags. Magkurr efter 10 minuter. Illamående efter en kvart. Till toan efter en halvtimme - och vända tarmen ut-o-in, kändes det som..
  Tog en Duroferon idag igen kl 18:35, en halvtimme efter en lätt middag utan mjölk eller kaffe.
Vi får väl se hur det går. Kanske funkar bättre när man nyss har ätit?

Nästa på listan är ... letar.. letar.. letar..
- Hittade Fexim som innehåller 80,5mg/brustablett. 30st kostar 99kr, 90 st kostar 249kr. Verkar vettigt. Och jag kan väl kasta ut en hundralapp till; har ju redan kastat ut en 400 på järnpreparat som antingen inte ger det jag behöver eller ger diarée som jag inte behöver.

Jag testade Blutsaft och det funkade bra för magen. Synd bara att den innehåller så lite järn: 20mg/dos. En flaska för 200kr räcker till 30 doser. 
Samma med Ferronol: 21mg/dos. Har inte kollat priset...

Asch, jag får väl gå igenom sortimentet och plånboken. Om inget funkar för magen så får de väl ge mig injektioner, fast de inte är så pigga på det. Pga kostnaden kanske? Och enligt Fass kan Venofer (ett preparat som injiceras) också ge magstrul.
Tur det är så lång tid kvar till förlossning, och att min järndepå (S-Ferritin) är så bra :-)

Nu har det gått 20 minuter och jag känner inte av mer än lätt illamående. Kanske kanske det funkar att ta efter en måltid? Håll tummarna!
En timme och allt är hanterbart. Jaaa, jag testar imorron igen!

// G

2 kommentarer:

  1. Hej!
    hittade din blogg idag. Måste börja med att säga vad häftigt/modigt att skaffa ett femte barn vid din ålder!!! Jag själv är 35 och väntar tredje (och planerat sista) barnet =)
    Har haft problem med järn vid mina graviditeter och det som funkat bäst på mig och magen är spirulina alger, jätte järnrika men sabbar inte magen. Samt Hemoplett, samma sak där.
    Lycka till!!! /Johanna (Jojo75 på FL)

    SvaraRadera
  2. Hej Jojo! Jag skulle inte heller ha fler barn, sa jag när jag var yngre. Och se hur det gick! :-D

    Tack för tipset. Om det inte funkar med Duroferon efter maten så ska jag testa dina tips.
    Ha det! // G

    SvaraRadera