söndag 19 september 2010

Aj aj aaajjeeh jueh!

Nu har det kommit igång på allvar;
 Ischias och Foglossning :-(
Det behövs inte lång tid på fötter förrän det ger sig till känna, och ju mer jag går och står - desto värre blir det. Och inte blir det bättre av att sitta heller! Så hur man än vänder sig så har man röva bak ;-) 

Igår handlade jag på ICA Maxi när högerbenet vek sig och jag tog snabbt stöd mot en kyldisk. Precis då kom en kvinna med vagn runt hörnet och tittade förfärat på mig och sa "Oh, sorry!". Stackarn trodde hon hade kört på mig!
Jag ursäktade mig med ett finger mot högra skinkan och sa "Nono, it wasn't you. It's my back!"  Piiiinsaaaamt...

Nu är det inte så jätteilla, men jag vet vad som komma skall. Förra gången fick väninnan köra mig i rullstol på IKEA och kryckorna var goda vänner i perioder. Jag klarade av att gå försiktigt i sakta mak till vardags så det var bara när det var som värst eller när jag skulle gå och stå länge som kryckorna var nödvändiga.

Håhå, jaja, vad göööör man inte för att få barn :-)

// G

4 kommentarer:

  1. Ja, vad gör man inte? :) Det är helt otroligt så mycket stök kroppen kan få för sig när den är gravid. Hur klarade sig folk förr? Tio ungar och en elfte på väg - med foglossning. Nänä, inte ett ord som fanns.

    SvaraRadera
  2. Ja, jisses ja...
    Min mormor fick 19 ungar på 21 år och vad vi förstår så har hon haft svårt med foglossning och förvärkar. Morfar och de äldre barnen fick sköta småungarna och gården. Min mamma är nr 3 i den skaran.

    SvaraRadera
  3. Har du testat massage mot ischiasen? Jag fick massage av en bekant, muskelering hette det visst. Men efter det hade jag inte känningar alls under hela grav =) Tyvärr har det kommit tillbaka nu men 1,5 år utan var underbart!

    Lycka till med allt <3

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym! Under de första graviditeterna fick jag massage av dåvarande svärmor. Helt fantastiskt! Nu har jag ingen som masserar så... Visst kunde man gå till en massör men det är ju gruvligt dyrt! Och så länge det är hanterbart och jag klarar vardan är det ok.
    Tack för tipset/påminnelsen - blir det värre så ska jag gå till massör :-)

    SvaraRadera