tisdag 20 mars 2012

Vem är hon/han/hen egentligen?

Såg Barnpsykolog Jenny Klefbom på TV4. Hon berättade om en flicka som inte ville fira sin födelsedag. Föräldrarna tog kontakt med Jenny eftersom de tänkte att dottern är deprimerad.
När Jenny pratade med flickan så kom det fram att flickan var ledsen för att hon alltid fick presenter som hon inte tyckte om, som tex Barbiedockor. Det visade sig att morföräldrar mfl inte brytt sig om att ta reda på vem flickan är, utan istället köpt presenter utifrån "normen" för flickor i en viss ålder. 

Tänk så fel det kan bli när man inte ser individen, utan stirrar sig blind på normen! 

Jag är så tacksam för att mina föräldrar gav mig de leksaksbilar, verktyg mm som jag älskade ♥ . Mina första minnen kretsar kring de små metallbilarna... Som när jag fick slåss för att försvara dem i sandlådan! :-D

Men vad gäller kläder så var vi flickor mammas små söta provdockor för de söta rosa klänningar som hon sydde. Visst var det kul ibland att klä sig gulligt, men oftast så tyckte jag inte om kläderna. Och jag avskydde nålarna som stacks. Jag undrar vad mina systrar tyckte om det? 


När jag fyllde 10 (tror jag det var) så önskade jag mig en docka!!! Mina päron kliade sig säkert i huvet men köpte snällt dockan till mig. Det var nämligen så att mina kompisar (tjejkompisarna alltså) lekte med dockor och jag ville prova på hur det var! *s* . Den dockan var mer eller mindre som ny när jag själv fick barn, men nu är den sliten som det ska vara :-) 
Jag hade Barbiedockor - tro det eller ej! Inte till rollekar, utan som provdockor för de fina klänningar som vi sydde. Det tyckte jag var jättekul! 


Ja, vem är din son/dotter egentligen? Bakom könet, åldern, platsen i det sociala sammanhanget. Vem är den lilla individen som ska växa med din hjälp? 


// G 

2 kommentarer:

  1. Eftertänksamt och klokt!

    Det är nog ganska många som formar sina barn till nåt de vill ha (en docka?) istället för att de får vara den individ de vill...

    Är det därför jag har 4 barn som är varandras motsatser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, du fick dina 4 vitt skilda individer för att du ska ha en utmaning i att hitta deras innersta person...
      Och det klarar du galant ;-)

      Radera