lördag 29 december 2012

24, 25, 26?

Mjölktänder och permanenta tänder: Max 6½ år. 

När ungarna får tänder så kommer ju de första 20.
Sen kommer de fyra 6-årständerna (permanenta molarerna längst bak) och då har de 24.
Sen ska de runt skolstart börja tappa mjölktänder: 23...22... så att de permanenta kan komma fram.
Efter nån månad pluppar de permanenta fram: 23, 24.
Samma i överkäken: 23...22... och så kommer 2 fram: 23...24.

Men inte Max inte... Han får 6-årständerna. Utan att tappa några mjölktänder. .
Och får permanenta framtänder i underkäken. Bakom mjölktänderna. Utan att tappa några mjölktänder fram.
Ungen samlar helt enkelt på tänder. Han har nu 26 st - vid 6 års ålder.
Bra jobbat Max :-D





Fast, nu sitter de två framtänderna i underkäken väääldigt löst och lossnar när som helst. Men inte inatt hoppas jag!

Max har varit väldigt ledsen och frustrerad över att "alla kompisar" tappar sina framtänder - men idag när jag tog fram speglar och visade honom hans nya fina framtandspärlor så var han så glad att han fick tårar i ögonen!
Min älskade stora lilla 6-åring ♥

---
Jag kollade upp med en bekant som är tandläkare, och det är ingen fara med att tänderna kommer såhär. Man kan vicka och försöka få loss de gamla tänderna. De nya brukar räta upp sig.
Sen hittade jag den här sidan:
http://www.tandvardsguiden.com/Pages/44.aspx/Skolbarnet---7-till-12-ar


Här är en bra bild med tändernas namn och placering:



Gonatt!
// G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar