tisdag 4 december 2012

Ooj Äng

Loa 23 mån har bara klättrat ur spjälsängen en enda gång!
Han blev väl så rädd att han inte har vågat klättra utan stannar kvar trots att han ibland inte vill. Han somnar ju oftast utan problem - som väl är!

När han vaknar på nätterna och inte vill somna om i spjälsängen så pekar han på den stora 120cm-sängen som står i hans rum och säger "Ooj Äng". Då lägger vi oss där och sover vidare.
När han är hemma på dagarna så sover vi middag där också. På 120-resårmadrassen ligger en gammaldags hederlig TJOCK tempurmadras på 105 cm, så jag ääälskar att ligga i den :-)

I veckan tog vi bort benen på den stora sängen. 
Grabbarna älskar att springa, hoppa och busa i den och det har hänt att de gjort sig illa när de sprungit in i sängen eller ramlat ur den :-)
Samtidigt tog vi diskussionen: Ska Loa ha kvar spjälisen eller flytta till den stora sängen?

Ikväll var pappa på fotoklubben och jag var ensam med kidsen. När jag borstat tänderna på dem så sa jag till Loa att "Nu får du lägga dig med nappen och nallen". Han sprang fram till spjälsäng - som vanligt. Pekade på nallen och napparna  och sa "App, Alje" - som vanligt.
Sen vände han sig och pekade på den stora sängen "Ooj Äng!"
- Va? Vill du sova i den stora sängen?, frågade jag medan jag gav honom nallen och napparna.
Loa nickade med ett stort leende bakom nappen, pekade igen och sa "Ooj Äng".
Jag tvekade lite men tänkte att vi får väl testa?

Han skuttade glatt upp i sängen, la sig på sin kudde och bad mig sätta på musik.
Sen pekade han på adventsstjärnan och sa "Änna Ampa".
Hmmh.. han brukar ju inte vilja ha lampan tänd, men kör i vind!
Jag pussade honom gonatt och gick. Precis som om han hade legat i spjälisen.


Liten liten grabb i en stor stor säng! 

Till Max sa jag att jag inte tänker läsa ikväll, utan jag stökar runt i köket så Loa hör mig och vet att jag inte har tid att komma när han ropar. 
Han ropade några ggr, sen knackade han med nappen i väggen och pratade för sig själv.
Jag gick in ett par gånger när han lät mer angelägen, och bara pussade honom och sa "Gonatt, jag kommer snart!" - sådär som vi brukar göra när han ligger i spjälsängen...

 När jag plockat färdigt så satte jag mig vid TVn med ett öra mot barnens rum. Max var tyst. Loa lät lite. Men så tystnade han, och när jag tassade fram o kikade i dörren så låg han den lille gosegrisen och sov!


Med nallen i ett fast grepp och nappen i munnen

Holy pommfritt - ungen somnade! Själv! Utan tjafs!
*dansar en glädjedans*
Hoppas hoppas det funkar lika bra i fortsättningen också! Jag bestämde mig för att OM han kliver ur sängen så fiskar jag upp honom och lägger honom i spjälisen! *stålsätter mig för nattningen i morgon*

// G 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar