onsdag 23 februari 2011

Grön skit!

Jag läste ett tag sen att ungar som ammas och har grönt bajs kan ha det pga de äter bara den sötare "förmjölken" och inte äter tillräckligt mycket "eftermjölk" som kommer i slutet av amningen vid varje bröst. Då blir det för mycket mjölksocker/laktos att bryta ner - och det vet ju hur laktosintoleranta hur det känns!

Det stämmer med min erfarenhet av att ha ammat 4 barn. Med de äldre barnen försökte man ibland jämna ut genom att amma lite på det andra bröstet också när det kändes stinnt. Att de sket grönt satte jag aldrig i samband med amningsvanor, utan trodde det bara hängde ihop med magsmärtor, raketbajs o ibland min egen antibiotikakur etc.

Nu läser jag på nätet http://se.babycenter.com/baby/breastfeeding/greenstools/ att det mycket riktigt kan vara för mycket mjölksocker som ställer till det: Tex igår hade Loa en "snutt-dag" då han inte tömde ordentligt. Det har hänt förr, men då har jag på eftermiddan/kvällen pumpat ur brösten så han fått "börja om från början". Men igår orkade jag inte tömma brösten, vilket märkts idag:
Han har verkligen varit gnyig o bajsat grönt raketbajs, ibland med slem i. Stackars liten...

Men så läser jag också att mammans intag av järnttillskott kan påverka barnets avföring :-o
WHAT? Jisses... Jag som hysteriskt knaprat Duroferon för att jag förlorade så mycket blod vid o efter förlossningen!!!
Jag har läst på Janusinfo Läkemedel och amning att Duroferon mm är ok vid amning, men det är nog bara den rent medicinska biten - dvs koncentrationen av ämnet hos barnet mm som de kollat.
Ok, att det kanske inte är vedertaget och bevisat att det orsakar magbesvär hos kidsen, men det låter inte helt orimligt.
Så nu slutar jag med järntillskottet och ser om det blir nån skillnad i Loas fisande o gnäll-attacker. Håll tummarna :-)

På Babycenters hemsida finns också bilder på bebisbajs! Kolla själv http://se.babycenter.com/photo_galleries/baby-poo/ Skitbra!
Mer att läsa om bebisbajs: http://se.babycenter.com/baby/dailycare/yourbabyspoo/

OM det är mitt järnintag som ställt till det för Loa så är jag glad att jag upptäckt det nu, eftersom vi flyttar vårt bohag till huset i helgen och oss själva på tisdag. Kan vara skönt att ha en lugnare unge under tiden :-)

Gonatt!
// G 

1 kommentar:

  1. Uh, vilka äckliga bilder!! :-( Haha.
    Sixten är ju sjuk nu och har fått snuttat en massa och har mera grönt i bajset. Har dock försökt "blockamma" - ge samma bröst fler ggr i rad. Men jag tycker han tömmer dem rätt bra, känner mig helt tom mest hela tiden. Han är den enda ungen som kommer bli tjock när han är sjuk! ;-)
    Det jag dock märkt är att det är slemmigt i blöjan men det blir det nog av allt slem och snor han sväljer. Stackarn...

    Järn känns aldrig bra. Jag har ju för mkt järn i kroppen jag tyvärr. Men slipper iofs järntillskott. :-)
    Spännande med flytt.
    Kram

    SvaraRadera