tisdag 23 november 2010

BM + tillväxtultraljud 18 nov

I torsdags var det besök hos barnmorskan och sedan tillväxtultraljud i v 34+2.

Aktuella värden:
Vikt: 73,5kg. Blodsocker: 7,0. Blodtryck 125/75 :-) (förra gången var det 145/80). Hb: 123! (förra gången 113). Urin: 0/0. SF-mått: 32.
Bm tyckte det kändes som att han ligger med huvet ner :-)

Tillväxt-UL: Lillebror väger drygt 2600g vilket är normalt för tiden. Han låg fint med huvet ner och rumpan upp med ryggen hårt tryckt mot min högra sida som vanligt :-) Navelsträngsflödet var bra vilket känns skönt. Hans hjärta pickade snabbt och jämnt. Magsäck och urinblåsa var fylld, så han har druckit bra. Han gjorde jämna fina andningsrörelser.
   Foster "andas", dvs gör andningsrörelser som träning. Man har sett att hos rökande mammor så gör foster inga andningsrörelser medan mamman röker och efter en stund gör de fler andningsrörelser som om de kippade efter luft! Naturligtvis är det ingen luft i livmodern men barnet får mindre mängd syre genom navelsträngen vilket ger signaler för andningsrörelserna.

Eftersom SF-måttet är ganska lågt och ökar "för sakta" i mina ögon så är oron naturligtvis där, men tack vare tillväxt-ul så kan jag slappna av.

Läkaren som gör mina tillväxt-ul är helt underbar! Hon frågar hur jag mår och bryr sig verkligen, hon är på gott humör och gillar sitt arbete. Lillebror låg som vanligt med händerna för ansiktet så hon puttade lite på honom tills han visade ansiktet så att vi kunde titta på honom med 3D. Hur läckert som helst! Åh, vad han är lik pappa i ansiktet - precis samma näsa! Sedan följde hon ryggraden och ner (upp på min mage) till rumpan och sedan framåt. Lillebror visade villigt juvelerna. "Han ÄR lik pappa!", sa jag :-D

Jag är otroligt tacksam över att sjukan har koll på både mig och Lillebror :-)
// Gitte 

3 kommentarer:

  1. Rolig läsning! Alltid skönt att få bekräftelse på att det är som det ska. Ta ett djupt andetag, le stort och krama dig själv. Snart blir du två. :-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Sandra... snart är jag två :-)

    SvaraRadera
  3. Snart är du 6!

    SvaraRadera