måndag 18 oktober 2010

Snackis på nätet!

Hahah, jag har blivit en snackis på nätet. Kul :-D 
Tänk att det för vissa människor kan vara så provocerande att en kärring på 46 vill ha barn och faktiskt blir gravid! 
Fattar inte vad som är så provocerande med det egentligen.. Mormor var 43 när hon fick sitt sista barn, sen ville hon inte ha fler. Jag förstår henne: det var hennes 19:e barn på 21 år. Hon var trött och sliten. Och världens underbaraste mormor :-)
Att klimakteriet kan börja när man är fyrtitaggare betyder inte att man är infertil - bara att fertiliteten har sjunkit. Dvs som tjugenåt räckte det med att skaka killens kallingar så var jag på tjocken. Nu måste jag bedriva seriöst sexande efter almanackan och sköta min och makens hälsa för att få till det.
 När jag läste inläggen så skrattade jag så tårarna sprutade.
Tack, tack TACK TS - you made my day! 

Jag är otroligt lycklig över mina barn. De är underverk allihop!
Jag saknar min första dotter som jag miste för snart 25 år sedan, men jag har haft lycka att få 3 levande barn och i magen sprattlar en unge som har stor chans att bli mitt fjärde levande barn :-)
Jag är också otroligt tacksam över att inte ha behövt uppleva missfall. Mina väninnor och många i släkten har först fått glädjebeskedet att de väntat barn för att senare se avgrunden öppna sig när missfallet konstaterats. Vissa har fått upprepade missfall och/eller komplikationer som utomkvedshavandeskap. En del grava missbildningar som gjort att de valt att göra abort. Ni har mina varma tankar - det vet ni ♥

Varför anser sig vissa ha rätten att "bestämma" vilka val andra ska göra?
Vem som ska få lov att vilja ha barn, vem som ska få lov att välja bort barn, vem som ska få lov att avbryta graviditeter?
Varken jag eller du har någon guds-licens!

God natt från en fundersam och lycklig mamma.

// G

3 kommentarer:

  1. Grattis till den lilla i magen.

    /Lena

    SvaraRadera
  2. Tack Lena! Kollade din blogg. Vilka härliga tjejjer du har :-)

    SvaraRadera
  3. Så det var dig det finns en tråd om på Familjeliv? Ja jösses.. Du borde naturligtvis ha rådfrågat alla där INNAN du blev gravid igen. Big misstake. Det som inte är godkänt där är dödssynd :P
    Jag tycker du är skitcool! Det ger mig som börjar sent med barneriet mer framtidstro och mindre stress. Man måste inte vara "klar" bara för att man är typ 35.

    SvaraRadera