lördag 23 oktober 2010

Besiktning hos mödravården to 21/10

I torsdags var det dags för tillväxt-ultraljud och barnmorskan.

På morgonen tvättade jag fjöset och pinkade i mugg. Fyllde ett provrör med urin och la i kylskåpet. Duktig kicka! Käkade frukost, gjorde mig i ordning och åkte iväg. Halvvägs till sjukan kom jag på att urinprovet låg kvar i kylen.... Smart! Not!
Näst gång måste jag få med mig morgonurin så de får göra en urinodling!

Först var det tillväxt-ultraljud. 
Läkaren är helt underbar! Hoppas hon är i tjänst när jag ska kläcka. Kan man boka läkare på förlossningarna i Göteborg? ;-)

Enligt ultraljudet väger lillebror 1559gram, vilket ligger fint med tiden (-5%). Bra genomströmning i navelsträngen, en pigg liten krabat med alla organ på plats och ett pickande hjärta ♥.

Sedan till barnmorskan: 73 kg = helt ok. Blodtryck 120/80 = ok.  Blodsocker 5,1 = ok. Hb 113 = duger.
Lillebrors hjärta slog med 156 slag i minuten. Är det nån som vet hur tjejjer o killar brukar ligga till med hjärtslagen?
SF-måttet tog hon men jag glömde fråga. Nåja, hon hade hojtat om det varit nåt avvikande mot min kurva.

Jag är alltid på så gott humör när jag sett att lillebror mår bra. Spöket från min första graviditet kommer alltid att finnas kvar så det är skönt att ha bra sjukvård som ställer upp :-)

Ha det!
// G

5 kommentarer:

  1. Hallå Gitte, apropå hjärtslagen så har jag haft både höga och låga på mina 4 grabbar :-)
    Skönt att allt var bra och grattis igen till huset oxå.. kram

    SvaraRadera
  2. Hej tjejjen! Tack. Jag har för mig att mina ungar (2 tjejjer och 2 killar) har haft både höga o låga hjärtljud, men det är alltid kul att jämföra i alla fall som du vet :-)

    SvaraRadera
  3. Men fy på dig att glömma kisset.. Sån är ju jätteviktigt så de ser att du inte har äggvita i urinen!
    Hur må du annars? Ryggen hänger med?

    Många kramar / R

    SvaraRadera
  4. @ R:
    Men jag kissade på mottagningen och testresultatet var rent o fint, så någon äggvita är det inte! Men jag måste ändå göra en odling för att se att det är fritt från bakterier - en infektion är inte att leka med som många vet, eller hur?
    Jag mår finfint! Ont här o var naturligtvis, du vet: ryggen, bäckenet, ischias, ligament osv. Men det är ju övergående så det är värt det :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Åh, det glädjer mig att höra =) Har själv råkat illa ut, så sånt är viktigt att mässa om för alla :P
    Längtar själv efter en bebis i magen nu jue, så det inte ser skumt ut att vagga när man får ont i ryggen å ischiasen släpper på *s*
    Har precis börjar läsa din blogg så kanske har missat men finns det inga mysiga gravidbilder? *ler* Vill ju se mage <3
    Hoppas på en fortsatt underbar graviditet =)

    Kram R

    SvaraRadera