fredag 8 oktober 2010

Besök hos BM i v 29 (v28+3)

Idag var det riktigt trevligt att gå till min BM på Spec-MVC Östra. :-)

Mitt Hb har gått upp :-) Från 107 för 2 veckor sen till 118 idag. Jaaaaa så bra! Trixet var tydligen att ta 1mg C-vitamin före middan och 100mg Duroferon efter middan. Naturligtvis undviker jag kalcium, te och kaffe vid den måltiden. Genom att ta järnet till maten så slipper jag magsmärtor, diarée och kräkningar. Ett par dar i veckan tar jag Niferex efter frukost eller mellanmål på morgonen/förmiddan också.


Blodtrycket ligger fint på 130/75. Suveränt med tanke på att jag remitterades till Spec-MVC pga hypertoni och går på blodtrycksmediciner "jämt". I början av graviditeten fick jag sluta med de pillren!

Tror urinen var ren. Jag lämnade urinprovet efter besöket, men BM hade säkert ringt om det varit något.

Vikten är 72½ kg, mot 73 kg för 2 veckor sedan. Duger gott med tanke på att jag gått upp 14½ sen jag blev jag testade positivt på gravidtestet (vägde då 58kg)! Egentligen ligger min normalvikt på 55kg så jag startade på lite övervikt efter en härlig påsk och födelsdag med mycket godis och tårtor :-p
Jaja, det blir en del att gå ner sen misstänker jag, det är ju 11 veckor kvar på graviditeten!
Med de andra ungarna har jag gått upp 13-15 kg totalt.

Lillebror ligger med sätet före, dvs sitter upp i min mage med huvudet uppe på höger sida.
SF-måttet är 27½ cm - följer kurvan fint.
Hjärtslagen var 148. Undrar om det är en tjej eller en kille? 'skojar med syftning på de som gissar kön utifrån hjätslagen'

Vi diskuterade förlossningen igen och räknade efter när de andra barnen har fötts.
  1. Ayla hade BF 10 februari 1986 - hon föddes 14 november 1985 i v 27+3 efter att förlossningen satts igång efter att hon dödförklarats med ultraljud. 
  2. John hade BF 12 April 1987 - han föddes 2 april 1987 i v 38+5 efter igångsättning när läkaren tyckte moderkakan var så fin den kunde bli. "Jag gör allt jag kan för att du ska få ett levande barn" sa han och bestämde att jag skulle sättas igång nästa dag. 
  3. Kia hade BF 18 november 1988 - hon föddes 15 november i v 39+4  helt spontant. 
  4. Max hade BF 25 juni 2006 - han föddes 21 juni i v 39+3. Jag åkte till förlossningen för igångsättning, men när jag satte mig på sängen så gick vattnet! :-o Hoppsan :-) 
  5. Ja... Lillebror är beräknad till den 27 december, men med tanke på hur syskonen har haft det med almanackan och tidsuppfattningen så lutar det mot att jag är på BB på julafton!
    Vad tror ni?
 // G

4 kommentarer:

  1. Härliga besked idag! :-)
    Jag tro det blir en liten julklapp, absolut!
    kram till dig

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för din kommentar hos mig! :-)
    Ja jag vet att det kan vara så. Men jag har liksom inte det "problemet" utan det omvända. Och jag hoppas att det således blir MER tårar med tiden...
    kram

    SvaraRadera
  3. Lillebror kommer den 22:e december. Lagom så att ni kan fira julafton hemma. :) Skönt att det såg bra ut hos BM. Antingen rättar kroppen till sig under en graviditet, eller så stökar den. Inte så konstigt med tanke på vad som händer.
    Må gott, kram.

    SvaraRadera
  4. @Sandra: Den 22a låter finfint, det tar vi!
    Jag kollas från v 37 om jag är mogen för igångsättning. Men har jag otur så är det inte moget före julen och därmed ingen igångsättning före Jul. Med risk för att komma in när det har kommit igång av sig självt (inga igångsättningar under julhelgen) - och därmed kan det gå undan utav bara f*n, vilket vi vill undvika om det går...
    Så vi hoppas på igångsättning 20-23 dec eller 27-30 dec.
    Hmmh, strulig mening... Hoppas du fattar?
    Vi håller tummarna för att du har rätt ang datum ;-)

    SvaraRadera