fredag 16 november 2012

köttfärspiroger utan vete och mjölk!


 Jag blev så sugen på köttfärspiroger att jag kastade mig på nätet och sökte på glutenfria sådana. Jistanes så jag fick leta för att hitta ett recept utan Kesella eller Kvarg! Vi använder ju inte mjölkprodukter heller pga Max allergier! 
Nåja, tacka vet jag veganer - dem kan man lita på vad gäller mjölkfritt i alla fall ;-) Se här vad jag hittade på http://veganen.blogspot.se/  Visst låter det som ett användbart recept?
Glutenfri vårrulledeg + vårrullsfyllning

En enkel vetefri deg till vårrullar eller användas som filodeg. Fungerar även att använda till paj och piroger. Går att fritera, stekas eller grillas i ugn.

deg till 15-20 vårrullar

Degen:
1 dl vatten
1 tsk fiberhusk
2 - 3 dl basmjöl

Fyllning:
2 grovt rivna morötter
1-2 dl grovt riven vitkål (gärna surkål)
1 dl fryst sojafärs eller kokt ris
1 pressad vitlöksklyfta
salt och peppar

Gör så här:
Rör ihop ingredienserna till fyllningen i en skål, salta och peppra efter smak.

Blanda fiberhusk och vatten och låt svälla i 10 minuter, tillsätt mjölet och arbeta för hand tills den blir smidig i några minuter. Dela degen och kavla ut på mjölat bord tills du får den lagom tunt, lägg på lite fyllning, pensla på med lite vatten på kanterna och vik ihop.

Steks på medelvärme tills de fått fin färg eller friteras tills gyllenbrun. Man kan även grädda dem i ugn, pensla då på lite sojagrädde och ringla över lite olja, grädda i 200°C tills de fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar