torsdag 29 november 2012

Förlossning på TV

Tittar på SVT1 "Barnmorskorna - Norge" 

Liiite annat än amerikanska förlossningsprogram. Härligt att se.
Med mina 5 förlossningar bakom mig så har jag lite egen erfarenhet av det, men jag har inte varit med på andras förlossningar så...
I programmet var det en kvinna som födde sitt tredje barn. Oj vad jag kände igen mig! Och jistanes så det riste i äggstockarna och mjölkpaketen igen :-)

När ungen väl var ute (jäkla söt unge förresten) så låg de där och gosade sig med lyckotårar och allt.
Navelsträngen var vit o slapp när den klipptes av pappan. Lycka ♥
Här stängs kameran av och vi fylls av hänförelse över livets början.

Då, precis DÅ brukar det vara dags för efterbörden. Den förbannade jävla efterbörden...
Barnmorskor som trycker på magen för att för att hjälpa till. Och så måste man hjälpa till själv när allt man vill är att gosa och beundra och gråta en lyckoskvätt till!

(Det är ganska läckert att se och känna på moderkakan. Livsträdet som hållt mina älskade barn vid liv därinne. Till och med den första lilla tösen hade en normal moderkaka sa obducenten.)
Sen när efterbörden är ute så är det dags att bli undersökt och ev sydd... AJ som satan i gatan vad det svider när de torkar av för att kunna se!!! *pust*

Men sen.. då kommer lugnet och silverbrickan med världens godaste smörgås!

Jahupp, det var det det.
Nu är det färdig-fött för min del och andra får ta vid jobbet med att befolka världen ;-)

Gonatt
// G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar