måndag 12 december 2011

Sov unge!


Nu har jag bestämt mig!
Loa får så lov att lära sig att somna själv. Orkar inte natta o vyssja o ha mig "i evighet".
Ok, det är vårt eget fel att han inte kan somna själv. Men det förhindrar inte att man tar itu med "problemet".
Och hittills har vi ju alltid varit två hemma som kunna ta hand om var sin unge, eller dela på hushåll och nattning. Nu jobbar maken kväll sedan mitten av nov och året ut, så det är ett gyllene tillfälle att få ordning på nattandet. Jag har inte en chans att vara i två olika barnkammare och röja undan i hushållet samtidigt!

Vi har redan tagit första steget genom att han numera sover i egen säng, eftersom jag känner mig så låst om han ligger bredvid mig. Maken har ju inga problem med att behöva pinka mitt i natten, eller ta värktabletter - men det har jag! Så jag sa att nu är det slut på att Loa sover i famnen, och det har gått  bra med envishet och påminnelser. Vi har en vuxensäng i Loas rum, så vi drog spjälsängen intill vuxensängen så att vi når honom genom spjälorna. Funkar finfint och man slipper vara låst!
Jag ammar fortfarande och Loa vill ha bröstmjölk runt midnatt och tidigt på morgonen. Det är inga problem med att amma och lägga ner honom i spjälsängen igen :-) Jag natt-ammar gärna så länge det inte är varannan timme!

Så nu är det dags för nästa steg: Somna i spjälsängen utan att vi står där tills han somnat ordentligt. Och utan att vi nödvändigtvis ligger i vuxensängen bredvid honom.
Jag kör nåt hemsnickrat hopkok av allt jag läst om genom åren.  Beroende på hur han mår, om han är frisk och magen har fungerat bra så anser jag att han inte döööööör av att tjosta lite (skrika). Jag går in när jag ränner förbi i kvälls-sysslorna, vilket blir med nån minuts mellanrum.
Egentligen känns det för jävligt när han skriker o bara vill vara hos mamma, men jag vet ju av erfarenhet att trygga friska ungar snabbt lär sig somna själv om man låter dem. De andra tre har ju klarat det så ;-)

När jag kollat av hur maken gör när han nattar, så är väl "Tassmetoden" det som ligger närmast:
http://www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html . Det är intressant att han instinktivt gjort så utan att ha läst om Tassmetoden! ♥ Jag gillar den bäst av alla sovmetoder och skolor jag läst om, tex Anna Wahlgrens buffningarBenjamin Spock5-minutersmetoden av EckerbergPenelope Leach, och så vidare. Men jag kör ett eget hopakok av allt. Lite olika från unge till unge eftersom de ju är olika personligheter, har olika behov och omständigheterna varit annorlunda.

Jaja, nog om detta.
Dags att lägga sig innan det är dags att vakna igen. Typ... Nattamning var det va? ;-)
// G

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad kul att läsa ett inlägg från dig igen. Jag kör omedvetet med tassmetoden. Visste inte ens vad det var men gör exakt så. Det är möjligt att jag lärt mig det under tidigare år men glömt det. Om inte det funkar så får han gråta i fem minuter och oftast somnar han då av sig själv.

    Hur är det? Det hade varit kul att ses igen. Här har varit lite turbulent ett tag men nu är det på rätt väg.

    Jag känner för en sväng till Hjärtum någon dag:

    Kramar från din medsyster/Tant

    SvaraRadera
  2. Jag har lagt 10-14 dagar på det där... Jag har börjat med att lägga dem i sin säng, inom synhåll från vår säng och så har jag lagt mig i sängen och tittat på tv, på låg volym... Har aldrig tagit mer än 20-30 min att få dem att somna...

    Inom 2 veckor har jag kunnat lägga dem i sängen och gå ner igen, utan hysterisk gråt, nog har de missnöjesgnällt och jag är glad att de inte har kunnat prata för det är nog inga vackra ord som kommer ;)

    4 barn senare och det har funkar varje gång *nöjd* Nu ska jag bara ha Hannes att sluta yla vid 6-tiden varje morgon....

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig hört talas om Tassmetoden men tycker att den påminner om hur jag gjort med Grodis. :) Hon sover gott i egen säng sen länge. Bara att lägga ner henne efter välling, säga godnatt och gå ut ur rummet.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Ja jag kämpar oxå med detta nattande.. blir tokigt, vet inte vad jag gjort för fel denna gång.. så här svårt var de inte med min äldre treklöver..

    SvaraRadera
  5. Kul att läsa om era erfarenheter. TACK!
    Här gick det inge vidare pga inkonsekvens och tandgenombrott. Men jag provar efter jul igen!

    SvaraRadera