lördag 24 augusti 2013

En lugn förmiddag?

Sovmorgon. Somnar om när grabbarna gått upp och kommit i ordning. Njuter.
Vaknar med huvudvärk (säkert kaffeabstinens, eller hur? ;-) )
 (Parentes 2: jag har kronisk skallebank av en whiplashskada, men låtsas att smärtan kommer från "normala saker" som kaffeabstinens tex. Det är skönt att känna sig normal ibland ;-) )

Maken kommer in o prasslar; gör lördagsmatsäck av banan och Ahlgrens bilar till ungarna. De ska ut o ta ner träd/ved inför vintern. Jag lyssnar yrvaket genom huvudvärksdimman och känner hur KÄR jag är i karln! ♥

Jag startar datorn, kissar, tar piller, fixar kaffe o mackor, sätter mig.
Och hör ett gnäll och ett GNÄLL.

Jag släpper smörgåsen och tar mig snabbt till dörren.
Max gnyr att "Pappa tvingade mig att gå hem med Loa för han har kissat ner sig!"
Fan också. Tänker jag.
Men samlar mig till ett leende mot Max.
- Tack älskling för hjälpen :-)
Loa storflinar, ser riktigt lycklig ut (den jäkla ungen) .
Jag rynkar ögonbrynen och säger "Man kan inte jobba i skogen med kiss i byxorna. Nu skyndar vi oss att byta".
Loa busar och gömmer sig i kepsen och håller i Tishan. Jag drar av blöta kläder, ser att han kissat ner för benen och ner i stövlarna... *suck*
Max snattrar på om att det är orättvist, varje dag, vill inte, Loa jämt, bla bla gnäll gnäll. *suck*
- Men du, varför tror du att du får en massa saker som klubba i Pizzerian, jag tar dig o dina kompisar till Lekland, och du får saker och får göra roliga saker nästan varje dag? Jo, för att du hjälper till med Loa nästan varje dag! Det är så i en familj: Alla hjälper till efter ålder och förmåga! :-)
Max fortsatte gnälla o gny. Jag blev mer och mer irriterad av hans gnäll när jag samtidigt trixade med en väldigt blöt Loa 2½ år. Loa ville inte kissa "sista droppen" (när han kissar på sig så kan han knipa åt och spara det sista när han upptäcker vad som händer).



Till slut lugnar Max ner sig och samarbetar istället. Han övertalar Loa att kissa "sista droppen" så att de kan gå tillbaka till skogen, och jag kan hämta nya kläder till Loa under tiden.
Stövlarna är blöta. Kissiga. *suck* (igen).
Jaja, du får ha de blöta stövlarna, vi har inget annat val.

Ungarna går gladare iväg igen och jag återgår till kaffet, datorn, lugnet och njuter..

Tills de kommer på dörren igen efter en kvart:
Kan vi åka till sjön? Pappa sa att det är ok :-)
Jag funderar, latmasken pratar med mig, men så tänker jag att
 "Asch, det är den sista varma sommardagen som vi är lediga i år. Komigen nu Gitte. Ta med kaffe o virkning. Det blir väl skönt? :-) "
Japp, ge mig en halvtimme så packar jag. OK?

Ungarna går iväg ännu gladare och jag skriver upp ett vuxenpoäng till :-)

Uppdatering:  Max o Loa kom strax tebax. Max missnöjd, Loa smågnällig/busig. När jag fångat in Loa så kände jag att han var blöt. Igen.
Stackars liten.. Jag säger till Max att jag tar hand om honom, att Max kan gå tillbaka till skogen o Pappa.
- Ägga mig.
- Va, vad sa du hjärtat?
- Ägga mig! upprepade Loa.
- Vill du sova middag?
- Ja, sa han med ett stort leende. Änning.
Välling mitt på dagen? Asch, ungen är trött. Han får också ta en lördag-slapp-skit-i-regler-dag idag. 
 - Ok, lägg dig så värmer jag välling och sätter på dig blöja. Du får nog ha det när du sover middag i stugan - vi har ingen tvättmaskin här. OK?
- Åkejj! Sa han lyckligt och la sig på rygg i väntan på blöjan.

- Här hjärtat, ät du så tvättar jag dina kläder under tiden. Sen kommer jag.
- Åkejj! Med samma Loa-goa leende.

Han käkade, tog napparna. Och slocknade!!
Snacka om trött unge. Jag passar på att sova lite jag med, sen kör vi till ikväll :-)

Ha en SKÖN LÖRDAG!
//G





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar