tisdag 7 maj 2013

Ett barns bön till sina föräldrar


ETT BARNS BÖN TILL SINA FÖRÄLDRAR

1. Om jag är upprörd, ledsen eller arg är jag inte tillgänglig för era argument.
2. Jag känner redan till er Stora Visdom, hjälp mig att finna min egen istället.
3. Jämför inte er uppväxt med min - den var garanterat annorlunda.
4. Ge mig inga råd innan ni har satt er in i mitt problem.
5. Ge mig inga råd som visar att ni tror att jag själv inte kan komma på en lösning.
6. Låt mig inte underförstått förstå att ni vet vad som är bäst för mig. 
7. Lyssna på mig, fråga gärna - och snälla - ta mig på allvar.
8. Var inte dömande, ironisk eller insinuerande, det kan jag inte bemöta.
9. Jag är lojal och tar ofta på mig skulden - missbruka inte det.
10. Om ni som är mina föräldrar inte samtalar med mig, vem gör det då?

Ur boken "Att samtala med barn genom att lyssna med fyra öron".
Av Ylva Ellneby och Barbro von Hilgers

Provläs Att samtala med barn : – genom att lyssna med fyra öron av Ylva Ellneby, Barbro von Hilger

// G 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar