måndag 25 mars 2013

Läget? Max 6y9m och Loa 2y3m.


Mailade med en kompis och vi uppdaterade oss lite.
När jag skrev tillbaka kom jag på att jag ju kan lägga ut valda delar här på bloggen.
Sagt o gjort - här är det! 

.........

Jag är tacksam att vi är så friska som vi faktiskt är.

Vi dras med envis snuva och lite hosta. Loa är den som får feber av förkylningarna, men det är aldrig några komplikationer; inga öron, lungor etc. Skönt! Fast VAB varannan vecka sen oktober känns lite segt...
Loa är nu 2 år o 3 månader. Stooora killen jueh - KAN SJÄLV  , pladdrar som katten i 4ordsmeningar, och gör alla dumheter som Max gör  .
Max är 6 år och 9 månader. Jisses... Ett skolbarn. Det märks. Så duktig, kunnig, självständig. Jag är riktigt stolt över honom :-) 

Allergierna är under kontroll och lättar;

Loa har bara mjölk - och då krävs det mer än kontaminering då o då för att han ska må dåligt av det. Hur enkelt som helst med honom!
Hans lungor låter lite...  "är det astma på G eller?" så vi är uppmärksamma utan att göra någon sak av det. Den dagen den sorgen - än så länge har han inte astma. Sådeså! ;-)

Max har bara kvar mjölk, soja och eventuellt vete. Vi håller på att testa vetet nu, och han får rejäla doser Forlax (laxermedel). Så länge han inte märker av nåt annat än att han får dricka den där äckliga magmedicinen så får han äta några Mariekex i veckan och klarar nu också av glukos-sirap/glukos-stärkelse mm.
Han får själv göra avvägningen om han vill ta medicinen eller låta bli vetet. Han sätter själv stopp och äter bara små mängder i taget av det vi säger innehåller vete. Duktig kille sa jag va?

Max stortrivs med att gå i skolan,

men jag kämpar för att de ska stimulera honom mer eftersom han läser och räknar som en 1-2-klassare. Vi vill inte flytta upp honom eftersom han i kroppen o knoppen annars är en strulande 6½-åring med dagliga konflikter. Som det ska vara när man ska bli stor 

// G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar